Top image

Spørgsmål om NemHandel

Her finder du spørgsmål og svar om NemHandel og Fakturablanketten. Du er velkommen til at kontakte NemHandel support, hvis du har specifikke spørgsmål.

NemHandel

NemHandel er en offentlig udviklet og drevet teknologi/national infrastruktur, som gør det muligt for virksomheder at sende elektroniske fakturaer og andre forrretningsdokumenter sikkert via internettet. NemHandel er obligatorisk at bruge, når du handler med den offentlige sektor.

Hvad siger lovgivningen?

NemHandel er omfattet af to bekendtgørelser der gør det obligatorisk at fakturere det offentlige via NemHandel. Bekendtgørelserne betyder, at alle offentlige myndigheder skal understøtte standarderne i NemHandel. De betyder også, at alle offentlige myndigheder skal være registreret i NemHandelsregistret og som minimum skal understøtte OIOUBL-dokumenterne: Faktura, Kreditnota, Rykker samt Forretningskvittering.

Som leverandør til det offentlige skal du som minimum kunne sende OIOUBL-faktura og kreditnota. Du behøver ikke være registreret i NemHandelsregistret, hvis du kun vil sende disse dokumenter.

Både de offentlige myndigheder og deres leverandører skal overholde OIORASP-standarden, når de sender og modtager.

Læs mere om bekendtgørelserne

Hvad er teknologien bag NemHandel?

NemHandel bruger dokumentformaterne OIOXML og OIOUBL. Dokumenterne sendes via internettet ved hjælp af OIORASP (Reliable Asynchronous Secure Profile). Alle der modtager NemHandelsdokumenter skal være registreret i NemHandelsregistret.

Hvad er NemHandelsregistret?

NemHandelsregistret er en oversigt over brugere og serviceudbydere og deres adresser. Registret svarer til de gule sider i en telefonbog. Her kan du se hvem der kan modtage og sende hvilke OIOUBL dokumenter og hvortil de skal sendes.
Hvis du som leverandør kun ønsker at sende fakturaer og kreditnota i OIOUBL-formatet til de offentlige myndigheder, behøver du ikke at registrere dig i NemHandelsregistret. Hvis du selv vil kunne modtage OIOUBL dokumenter, skal du registrere dig i NemHandelsregistret med de dokumenter du understøtter.

Jeg sender kun fakturaer - skal jeg oprettes i NemHandelsregistret?

Hvis du bruger et NemHandelsprogram og kun sender fakturaer og kreditnotaer, eller hvis du bruger en fakturablanket, fx på virk.dk, skal du ikke oprettes i NemHandelsregistret. Du skal kun oprettes i NemHandelsregistret, hvis du vil modtage NemHandelsdokumenter, som fx ordrer og

Hvad er OIOUBL?

OIOUBL er det nye format du skal bruge, når du handler med det offentlige. Det er en dansk tilpasning af det åbne internationale UBL e-handelsformat. OIOUBL består af 15 dokumenter, der understøtter hele e-handelsprocessen lige fra Katalog og Ordre til Faktura, Rykker og kvittering.

Hvad er OIORASP?

OIORASP er en internetbaseret infrastruktur der gør det muligt at sende NemHandelsdokumenter nemt og sikkert over internettet.

Hvordan kommer jeg i gang?

Du kan med det samme bruge NemHandels-fakturablanketten på virk.dk eller downloade  NemHandelsprogrammet, hvid du allerede har et okonomisystem. Du kan også kontakte en af de udbydere, som tilbyder NemHandel-løsninger mod betaling. Find links til Fakturablanketten, NemHansdelsprogrammet og NemHandel-leverandører her.

Kan man stadig bruge Læs Ind Service?

Den offentlige støtte til Læs Ind service ophørte 1. juli 2009. Du kan forsat sende via Læs Ind Service, men du vil blive opkrævet et gebyr for den service, som Læs Ind bureauet yder i forbindelse med behandling af din faktura.

Hvad koster det at bruge NemHandel?

Det koster ikke noget at bruge NemHandelsfakturablanketten eller NemHandelsprogrammet. Derudover findes en række forskellige udbydere, hvor du kan bruge NemHandel mod betaling.

Kan NemHandel bruges af alle?

Ja, NemHandel kan bruges af alle danske virksomheder til at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor.

Jeg har ikke et CVR-nummer, kan jeg alligevel bruge NemHandel?

Hvis du ikke har en registreret virksomhed og derfor heller ikke et CVR-nummer, kan du kun benytte fakturablanketten, ikke de øvrige NemHandelsløsninger. På fakturablanketten kan du bruge dit CPR-nummer i stedet for CVR-nummer.

Kan NemHandel sende fakturaer til alle offentlige myndigheder og institutioner?

Ja, uanset hvilken NemHandelsløsning du vælger, kan du sende fakturaer til alle offentlige myndigheder og institutioner. Du skal bare kende modtagerens EAN-nummer, som du somregel kan finde på den pågældende myndigheds/institutions hjemmeside.

Kan NemHandel sende fakturaer til private virksomheder?

Fakturablanketten er en service som staten stiller gratis rådighed for sine leverandører, og kan derfor kun afsende til den offentlige sektor. NemHandelsprogrammet kan sende fakturaer til alle som kan modtage via en NemHandelsløsning (den offentlige sektor og til private virksomheder). Spørg eventuelt dine private virksomhedskunder om at bruge NemHandel, når I handler med hinanden.

Skal man bruge NemID?

Til NemHandelsprogrammet skal du bruge en såkaldt medarbejdersignatur og et funktionscertifikat, men ikke til fakturablanketten.

Hvordan får jeg fat i EAN-nummeret for den myndighed/institution, jeg vil sende til?

EAN-nummeret kan du somregel finde på den pågældende myndighed eller institutions hjemmeside. Vær opmærksom på, at nogle myndigheder og institutioner har mere end ét EAN-nummer, og det er vigtigt, at du får det korrekte EAN-nummer.

Hvordan ved jeg, at fakturaen er sendt?

Med NemHandel får du en kvittering for afsendelse af fakturaen. Når du bruger fakturablanketten, får du en kvittering via email inden for 24 timer. Bruger du NemHandelsprogrammet, får du en kvittering i NemHandelsprogrammet, når fakturaen er nået frem til modtagerens system. Du bør altid gemme kvitteringer.

Hvor kan jeg få hjælp?

Kontakt NemHandel Support på mail til support@nemhandel.dk eller på telefon hverdage kl. 10-14 på 70 26 56 76.

 

Fakturablanketten

Fakturablanketten gør det muligt at sende NemHandelsfakturaer til offentlige myndigheder i Danmark, men den tilbyder kun begrænset funktionalitet. Fakturablanketten kan fx ikke sende til private virksomheder, og du kan kun sende fakturaer og kreditnotaer. Der findes en lang række kommercielle fakturaportaler på nettet, der tilbyder øget funktionalitet, flere dokumenttyper samt muligheden for at sende Nemhandelsfakturaer til private virksomheder.

Gå til Fakturablanketten
Find en oversigt over fakturaportaler på IBIZ-centers hjemmeside

Hvor finder jeg fakturablanketten?

Fakturablanketten findes på virksomhedsportalen virk.dk. På forsiden findes den under genvejen "Mest anvendte indberetninger".

Overholder fakturablanketten NemHandel-standarderne?

Ja, Fakturablanketten på laver faktura i OIOUBL-formatet og sender dem via NemHandel. Hvis du bruger fakturablanketten sender du automatisk faktura i det rigtige format til dine kunder i det offentlige.

Hvad koster det at bruge fakturablanketten?

Det er gratis at benytte fakturablanketten.

Hvem står bag fakturablanketten?

Fakturablanketten bliver udviklet og forvaltet af Digitaliseringsstyrelsen.

Digital signatur/browser/operativsystem

Skal man bruge NemID?

Det er ikke nødvendigt at bruge NemID eller digital signatur, hvis du skal sende en faktura med fakturablanketten. Hvis du vælger at logge ind med NemID eller Digital Signatur, så husker Virk.dk dine oplysninger til næste gang, du skal sende en faktura.

Hvilke operativsystemer og browsere understøtter fakturablanketten?
Operativsystemer
  • Windows XP / Vista / 7
  • Mac OS X
  • Linux
Browsere
  • Internet Explorer 7, 8 og 9
  • Firefox 10 og 11
  • Chrome (vers. 17.0.963.79)
  • Safari

Det er muligt, at fakturablanketten også virker i ældre versioner af browserne -men oplever du problemer, skal du opdatere til den nyeste version og prøve igen.

Problemer med Internet Explorer 8 og Fakturablanketten?

Det har vist sig, at mange har problemer med Internet Explorer 8 og Fakturablanketten. Hvis en ny funktionalitet i Internet Explorer 8 kaldet "kompatibilitetsvisning" er slået til, har browseren problemer med at vise siden, første gang den går ind på Fakturablanketten.

Dette problem kan undgås ved at tilføje www.virk.dk til kompatibilitetsvisningslisten i Internet Explorer 8.

Dette gøres på følgende måde:
I Internet Explorer 8: Vælg "Funktioner". Vælg derefter "Indstillinger for kompatibilitetsvisning". I dialogen "Indstillinger for kompatibilitetsvisning" indtastes "www.virk.dk" (uden anførselstegn) i feltet "Tilføj dette websted". Derefter trykkes på knappen "Tilføj" (nu kan virk.dk ses i feltet "Websteder, du har tilføjet til kompatibilitetsvisning"). Til slut trykkes på knappen "Luk".

Indtastning

Hvad skal jeg skrive i de forskellige felter på fakturablanketten?

Prøv at klikke på de små spørgsmålstegn ud for de forskellige felter, så får du forklaringer på, hvad de enkelte felter skal bruges til. Derudover kan du følge vejledningen, der gennemgår fakturablanketten 'trin-for-trin'.

Bliver det, jeg har indtastet i fakturablanketten, gemt nogen steder?

Nej, det du indtaster i blanketten bliver ikke gemt. Det indtastede bliver sendt til modtageren, når du klikker 'Send', og så får du mulighed for at printe den sendte faktura ud, hvis du ønsker det. Inden for 24 timer får du desuden via email en kvittering for, at fakturaen er modtaget hos den myndighed/institution, du sendte til. Denne kvittering bør du gemme.

Jeg er træt af at taste det samme igen og igen på fakturablanketten - kan det gøres smartere?

Hvis du sender en del fakturaer, kan du overveje at bruge en af de kommercielle fakturaporter, der tilbyder øget funktionalitet. Hvis du har et økonomisystem, der kan lave fakturaer i OIOUBL, har du også mulighed for at bruge et NemHandelsprogram. Et NemHandelsprogram bruges sammen med dit økonomisystem, hvor du skaber dine fakturaer i økonomisystemet som sender fakturaerne ved hjælp af NemHandelsprogrammet.

Find links til NemHandelsprogrammet og leverandører af kommercielle fakturaportaler og NemHandelsløsninger her.

EAN/CVR/kontonumre/virksomhedsoplysninger

Fejlmeddelelse: "Det valgte EAN-nummer kan ikke modtage NemHandel-fakturaer."

Hvis du bruger fakturablanketten og får fejlmeddelelsen; "Det valgte EAN-nummer kan ikke modtage NemHandel-fakturaer. Kontakt din offentlige kunde for at få bekræftet, at EAN-nummeret er korrekt og aktivt i NemHandelsregistret".

Hvis din kunde er en offentlig myndighed, er de forpligtet til at være registreret i NemHandelsregistret, og til at kunne modtage via NemHandel.
Kan jeg som udenlandsk virksomhed få et dansk CVR-nummer

For at få et CVR-nummer skal firmaet være registreret på en dansk adresse. Fakturablanketten kan kun bruges af firmaer med et dansk CVR-nummer.

Jeg har ikke et CVR-nummer, kan jeg alligevel bruge fakturablanketten?

Hvis du ikke har en registreret virksomhed og derfor heller ikke et CVR-nummer, kan du bruge dit CPR-nummer i stedet for CVR-nummer. Dette fungerer kun på Fakturablanketten.

Kan man ikke bruge udenlandske kontonumre?

Fakturablanketten kan kun bruges med danske kontonumre.

Hvorfor bliver stamoplysninger om mit firma ikke gemt?

Systemet gemmer disse oplysninger i en såkaldt 'cookie' (en lille tekstfil på din computer). Indstillinger på din maskine kan begrænse denne mulighed. Kontakt NemHandel Support for hjælp hertil.

Er siden sikker, når fakturaen indeholder personfølsomme data?

Forsendelse af fakturaer og kreditnotaer sker via en krypteret forbindelse og er dermed sikker.

Rabat/moms/gebyr/egenbetaling

Hvordan indtastes fakturaer med kunstnermoms?

Hører din faktura ind under reglerne for kunstnermoms, skal du dele beløbet ud på 2 linier. 20 procent af beløbet skal indtastes med moms. 80 procent af beløbet skal indtastes uden moms.

Hvordan indtastes fakturaer med brugtmoms?

Varen angives på en fakturalinje som "ikke momspligtig". Der laves en note i 'Evt. besked' med følgende indhold: "Varerne i denne faktura sælges efter de særlige regler for brugte varer. Køber kan ikke fradrage købsmoms."

Hvordan beregner jeg momsen af salgsbeløbet?

Du kan finde en vejledning i hvordan du beregner momsen på din faktura på SKATs hjemmeside.

Skal jeg angive moms på et gebyr?

Arten af gebyr er bestemmende for, om gebyret er momspligtigt eller ej. Et gebyr for lukning/åbning af vandforsyning vil fx være momspligtigt, da der reelt er tale om en ydelse.

Hvordan angives rabat i forbindelse med faktura med moms/uden moms?

Det skal angives som negative fakturalinjer (negativ enhedspris) for vare/ydelser. Summen af fakturalinjerne skal dog altid være positiv. Gebyrer og Afgifter skal fortsat være positive. Hvis det ønskes, kan en rabat således alternativt angives som en negativ varelinje. Angivelse af rabat på en faktura uden momspligt, fx fra en privatperson til en kommune, skal angives som en negativ fakturalinje. Der må således ikke vælges "Rabat" ved indtastning af linjen, i stedet skal vælges "Vare/ydelser". Enhedsprisen angives negativt, således varelinjen afspejler den ønskede rabat.

Bilag

Kan man vedhæfte bilag til fakturablanketten?

Det er muligt at vedhæfte en fil som bilag til Fakturablanketten. Filen kan være et af de følgende formater: pdf, tif/tiff, png, jpg/jpeg og gif. Du kan kun vedhæfte én fil, og filen må ikke fylde mere end 1 MB.

PDF/kvittering/fejl

Jeg glemte at gemme som PDF, hvordan kan en kopi af min faktura fremskaffes?

Vi kan ikke genskabe en kopi af din faktura. Kontakt din kunde og hør, om de kan sende en kopi.

Jeg kan ikke gemme som PDF?

Muligheden for at gemme PDF kan være begrænset af internet- eller firewall- indstillinger på din maskine. Kontakt NemHandel Support for hjælp hertil.

Hvor lang tid går der, før jeg får en e-mailkvittering?

Der kan gå op til 24 timer, før din e-mailkvittering når frem.

Mine fakturaer når frem til modtageren, men jeg får ingen kvitteringsmail?

Hvis det er et generelt problem, kan det være fordi kvitteringsmailen bliver fanget i spamfilteret på din mailbox.

Der kommer en blank side, når jeg prøver at bruge Fakturablanketten - hvad skal jeg gøre?

Prøv at klikke på opdateringsknappen i din browser ('Opdatér'/'Refresh'), så siden indlæses igen. Hvis det ikke hjælper, kan du kontakte NemHandel Support.

Hvad gør jeg, hvis jeg får en fejlbesked i Fakturablanketten?

Hvis fejlbeskeden handler om, at du har glemt at udfylde et påkrævet felt, så udfyld feltet og fortsæt. Ellers kan du kontakte NemHandel Support.

Kan I rette fejl i min faktura?

I samme øjeblik du har trykket på knappen "Send faktura", bliver fakturaen afsendt, og kan dermed ikke tilbagekaldes eller rettes. Har du afsendt en fejlbehæftet faktura, må du tage kontakt til din kunde.

Kreditnota/manglende betaling

Hvordan laver man en kreditnota?

På Virk.dk kan du indtaste en kreditnota.

Jeg mangler betaling af en faktura, kan jeg sende en rykker?

Fakturablanketten kan kun bruges til afsendelse af fakturaer. Alle henvendelser vedrørende betaling af fakturaen skal rettes direkte til din kunde, IKKE til NemHandel Support.

NemHandelsprogrammet

Kan dit økonomisystem skabe NemHandelsfakturaer, men ikke sende dem? Så kan du installere NemHandelsprogrammet, der samler dine fakturaer op, og sender dem til dine kunder. Med NemHandelsprogrammet kan du sende fakturaer og kreditnotaer, men derudover har det en meget begrænset funktionalitet. NemHandelsprogrammet fungerer derfor bedst, hvis du kun skal sende fakturaer og kreditnotaer. Hvis du vil modtage NemHandelsdokumenter, kan du med fordel benytte en af de kommercielle NemHandelsprogrammer, der findes på markedet.

Find leverandører af kommercielle NemHandelsløsninger på Ibiz-centers hjemmeside.

Hent NemHandelsprogrammet

Installation af NemHandelsprogrammet

Læs mere om hvordan du installerer NemHandelsprogrammet i Vejledning i opsætning af NemHandelsprogrammet (PDF).

Funktionscertifikater

For at kunne bruge NemHandelsprogremmet skal du have et funktionscertifikat (også kaldet funktionssignatur). Du bestiller et funktionscertifikhos DanID. Du skal være opmærksom på, at et funktionscertifikat skal fornyes med jævne mellemrum. OBS! Det er i øjeblikket ikke muligt at forny et eksisterende funktionscertifikat (FOCES1), men i stedet skal du bestille et nyt funktionscertifikat (FOCES2).

Skal du fornye dit funktionscertifikat, kan du også få gode råd om dette her.

Oplevede fejl ved brug af NemHandelsprogrammet

Her kan du finde de hyppigste fejlbeskeder og problemer, der kan forekomme i NemHandelsprogrammet samt forslag til løsning. Kontakt Nemhandelsupporten hvis du har behov for yderligere hjælp.

Du kan se flere informationer om fejlen ved at trykke på knappen "Mere info" i fejlbeskederne, når de kommer frem i klienten.

Fejlmeddelelse: "Modtagerens adresse kunne ikke findes ..."

Hvis du har fået en fejl som; "Modtagerens adresse kunne ikke findes ud fra følgende opslagsparametre: Modtagernøgle: "ean 579800xxxxxx", service: "Faktura" og profil: "urn:www.nesubl.eu:profiles:profile5:ver2.0"", skyldes det sandsynligvis, at din kunde ikke er registret rigtigt i NemHandelsregistret.

Får du denne fejlmeddelelse, eller en der ligner, skal du tage kontakt direkte til din kunde, og få oplyst om du sender til det rigtige EAN nummer. Hvis din kunde er en offentlig myndighed, er de forpligtet til at være registreret i NemHandelsregistret, og til at kunne modtage via NemHandel.

Har du ikke fået denne fejlmeddelelse på det pågældende EAN-nummer før, skyldes det, at der er blevet lukket for den tekniske løsning der, i en overgangsperiode, sendte NemHandelsfakturaer videre til de offentlige myndigheder, der ikke var registreret i NemHandelsregistret.

Fejlbesked i NemHandelsprogrammet når du sender til en NemHandelsmodtager

Fejlbesked: Modtagers adresse kunne ikke forespørges. Forsøg venligst afsendelsen igen om lidt, fortsætter problemet kontakt da venligst Nemhandel supporten

There was no endpoint listening at http://discoverygateway.uddi.ehandel .gov.dk/UddiAdapterService/2008/10/27/UddiAdapterService.svc that could accept the message. This is often caused by an incorrect address or SOAP action. See InnerException, if present, for more details.

The remote name could not be resolved: discoverygateway.uddi.ehandel.gov.dk

Løsning: Hvis du får denne fejlbesked, når du forsøger at sende til en NemHandelsmodtager, skal du opdatere dit program. Fejlbeskeden skyldes, at NemHandelsprogrammet forsøger at få kontakt til en teknisk service der er blevet lukket. Vejledning til at konfigurere NemHandelsprogrammet.

Problemer vedr. Afsendelse og Modtagelse

Problem: Modtagerens adresse kunne ikke findes ud fra følgende opslagsparametre:
Modtagernøgle: "xxx 57xxxxxxxxxxxxx", service: "xxxxxxx" og profil:
"xxxxxxxxxxx"
Løsning: Modtageren er ikke registreret i NemHandelsregisteret.
Hvis modtageren er en offentlig myndighed, bedes du kontakte NemHandelsupporten. Er modtageren en privat virksomhed, kan du opfordre virksomheden til at understøtte NemHandel.

Problem: Afsendelsen fejlede. Der blev ikke modtaget noget svar. Indboksen var ikke i en gyldig tilstand; "Faulted" da operationen blev udført. Det sker typisk, hvis indboksen er lukket ned, og man forsøger at sende post.
Løsning: Genstart Nemhandelsprogrammet og gensend dokumentet.

Problem: Modtagers adresse kunne ikke forespørges. Forsøg venligst afsendelsen igen om lidt. Fortsætter problemet kontakt da venligst Nemhandelsupporten.
There was no endpoint listening at http://xxxxxxxxxx/ that could accept the message. This is often caused by an incorrect address or SOAP action. See InnerException, if present, for more details. The remote server returned an error: (404) Not Found.
Løsning: Kontakt modtager, måske er deres server nede eller slukket.

Problem: Afsendelsen fejlede. Kunne ikke schematron validere meddelelsen.
Schematron valideringen fejlede med fejlmeddelelsen "[F-XXXX]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx".
Løsning: Der er en fejl i dokumentet der forsøges afsendt. Fejlen skal rettes før det kan sendes igen.

Problemer vedr. Klient konfiguration

Problem: Der er ikke indtastet en email adresse i afsendelseskonfigurationen. Du kan ikke oprette en profil uden en korrekt opsætning i afsendelseskonfigurationen.
Løsning: NemHandelsprogrammet kan via en dedikeret e-mail konto modtage dokumenter. Før du kan registrere din virksomhed til at modtage dokumenter, skal der konfigureres en e-mail konto til modtagelse under menuen "Opsætning" i Konfigurationen.

Problem: Modtagelse af meddelelser fejlede. Dette kan skyldes, at konfigurationen for modtagelse af meddelelser ikke er komplet, fx manglende angivelse af modtagers certifikat eller email indstillinger.
Løsning: Kontroller indstillinger og kontakt evt. din mailudbyder. Bemærk: NemHandel understøtter ikke gmail, hotmail og yahoomail.

Problem: Kunne ikke få aftalestatus med følgende certifikat "", der har følgende subject "CN=xxxx xxxx + OID.2.5.4.5=CVR:xxxxxxxx-RID:xxxxxxxxxxxx, O=FIRMA aps // CVR:xxxxxxxx, C=DK"
Der opstod en intern fejl.
Prøv igen senere.....
Løsning: Kontroller, at CryptoServiceProvider (CSP) er installeret. Hvis CSP ikke er installeret kan du hente opdateret CSP software her https://www.certifikat.dk/csp. Cryptomathics CryptoServiceProvider (CSP) er en komponent, som bliver installeret, når du installerer din digitale signatur for første gang. CSP´en bruges til at beskytte din private nøgle. Teknisk foregår det ved, at CSP´en "låser" din nøgle krypteret i registreringsdatabasen. Hver gang du skal bruge din digitale signatur, bliver du afkrævet din personlige adgangskode for at "låse" nøglen op igen.

Hvis der stadig opstår en fejl efter installering af CSP, skyldes det, at den server, som kontrollerer certifikaterne, sandsynligvis er midlertidig ude af drift. Prøv at sende igen senere.

NemHandelsregistret

NemHandelsregistret (NHR) er en oversigt over alle de brugere af NemHandel, der kan modtage NemHandelsdokumenter. Registret viser, hvor du skal sende dokumenterne hen, samt hvilke dokumenter den enkelte er i stand til at modtage.

Er dine kunder klar til NemHandel?

Det er muligt for alle NemHandelsbrugere at foretage manuelle opslag i NemHandelsregistret. Du kan således afdække, hvilke af dine samhandelspartnere, der kan modtage via NemHandel, og hvilke NemHandelsprofiler de understøtter. Det er muligt at foretage opslag på b CVR- og EAN-nummer.

Gå til opslagssiden i NemHandelsregistret.

Hvad er profiler?

NemHandelsdokumenterne er organiseret i profiler, som man registrer sig med i NemHandelsregistret. De enkelte profiler understøtter forskellige dele af forretningsprocessen. Nogle profiler er meget simple og dækker kun de mest basale funktioner (faktura og kreditnota), mens andre er mere avancerede og giver mulighed for fx ordrer og kataloger.

Har du kunder i det offentlige, skal du som minimum kunne sende dokumenterne i den basale NES5-profil (faktura og kreditnota).

Jeg vil også modtage NemHandelsdokumenter - skal jeg oprettes i NemHandelsregistret?

Hvis du vil kunne modtage NemHandelsdokumenter skal du oprettes i NemHandelsregistret, så afsender kan finde dig. Dokumenterne i NemHandelsregistret er organiseret i profiler, der viser hvad du kan modtage. Kan du fx sende de dokumenter der er understøttet i profilen Billing Simple (faktura, kreditnota og rykker) og modtage en forretningskvittering retur, skal du sørge for at registrere dig i NemHandelsregistret som afsender (seller) med den profil. På den måde viser du, at du kan modtage en forretningskvittering, hvis der er noget galt med fakturaen. Kan du også modtage dokumenterne i Billing Simple profilen og selv afsende en forretningskvittering, skal du også oprettes som modtager (buyer). Gå til NemHandelsregsitrets registreringsside.

Skal jeg styre hvilke profiler jeg bruger, når jeg sender fakturaer?

Ja. Du skal altid sende Nemhandelsdokumenter med en profil, som din kunde er registreret til i NemHandelsregistret. Selv om fakturaer fx er en del af flere profiler, kan du ikke sende fakturaer med profiler der er mere avancerede end dem, din kunde understøtter. Det betyder, at du ikke kan sende en faktura med Billing Simple (faktura, kreditnota, rykker og forretningskvittering), hvis din kunde kun er registret til at modtage NES5 (faktura og kreditnota).

Vi har registreret i NemHandelsregistret, at vi understøtter profilen BilSimR. Understøtter vi dermed også profilen BilSim eller skal vi registrere, at vi både understøtter BilSimR og BilSim?

BilSimR er en anden profil-registrering end BilSim. Ved profilen BilSim afsendes en forretningskvittering kun, hvis der er fejl på en fremsendt faktura, kreditnota eller rykker. Ved profilen BilSimR angiver "R", at leverandøren ønsker en positiv forretningskvittering for den forretningsmæssige behandling af et fremsendt dokument. Både leverandør og kunde skal understøtte BilSimR, hvis de vil bruge profilen indbyrdes.

Hvis man både vil kunne bruge BilSim og BilSimR, skal man registrere i NemHandelsregistret, at man understøtter begge profiler.

Hvilke krav stilles i forbindelse med registrering i NemHandelsregistret?

Når du tilmelder jer i NemHandelsregistret, skal du acceptere betingelserne for NemHandel (på vegne af den virksomhed du repræsenterer). Registrerer du jer som modtager af et eller flere dokumenter i NemHandelsregistret, er I derfor forpligtiget til at drive og vedligeholde den service, som er registreret. Det er derfor vigtig, at jeres server er tilgængelig og kan modtage dokumenter hele døgnet.

Registrering i NemHandelsregistret er kun nødvendig for modtagelse af dokumenter, så sender I fx kun NES5-dokumenter, er det ikke nødvendigt at registrere sig. Afsender I derimod med profilen BilSim, skal I kunne modtage ApplicationResponse, og skal derfor være registreret i NemHandelsregistret.

Hvorfor modtager jeg denne besked: "NemHandel: Jeres modtager-endepunkt svarer ikke som forventet"

NemHandelsregistret kontrollerer dagligt, om alle data er konsistente, fx om:

  • Modtager-URL'erne er valide
  • Modtager-URL'erne svarer (serveren er tændt)

Kontrollen udføres for at sikre, at de modtagere som har registreret sig, også i praksis er aktive og kan modtage fra alle afsendere. Findes der problemer med en URL, sendes der automatisk en mail til den tekniske kontaktperson for modtagersystemet. Modtager du som teknisk kontaktperson denne mail, kan du gøre følgende:

  • Tjek at jeres NemHandelssystem hele tiden kører (serveren er tændt og fungerer) - også i forhold til firewalls osv.
  • Alternativt kan du slette jeres registrering i NHR, hvis I ikke skal modtage dokumenter via NemHandel (husk I er forpligtiget til at modtage ApplicationResponse, hvis I afsender med profilen BilSim).
Hvorfor modtager jeg denne besked: "NemHandel: Der er problemer med certifikatet på jeres modtager-endepunkt"?

NemHandelsregistert kontrollerer dagligt, om alle data er konsistente - fx om modtagercertifikaterne er gyldige. Kontrollen udføres for at sikre, at de modtagere som har registreret sig, også i praksis er aktive og kan modtage fra alle afsendere. Findes der problemer med et certifikat, sendes der automatisk en mail til den tekniske kontaktperson for modtagersystemet.

Dette kan skyldes, at jeres certifikat ikke længere er gyldigt, og skal fornyes. Hvis I lige har hentet et nyt certifikat, kan det enten være, at I har glemt at ligge det i modtagersystemet eller glemt at opdatere certifikat-data i NemHandelsregistret. Du opdaterer certifikat-data i NemHandelsregistret, ved at rette certifikat-subject på pågældende Modtagerservice (endepunkt). Alternativt kan du slette Modtagerservicen, hvis den ikke længere benyttes